11 Ιουν 2014

Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο

Ένας κύκλος ζωής τελειώνει, ένας νέος αρχίζει... 
Ας βοηθήσουμε τα παιδιά μας να ενταχθούν ομαλά στην νέα πραγματικότητα του Γυμνασίου

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο είναι μια πολύ σημαντική αλλαγή στην ζωή των παιδιών μας. Παρόλο που έχουν βιώσει μεταβάσεις και σε άλλες φάσεις της ζωής τους, η αλλαγή αυτή είναι πολλά παραπάνω.
Αποτελεί μια ολόκληρη διαδικασία η οποία περιλαμβάνει όλες τις δυσκολίες που συνεπάγεται μια αλλαγή. Είναι μια μετάβαση από την παιδικότητα στην εφηβική ζωή, από την εξάρτηση στην ανεξαρτησία, από το γνώριμο στο άγνωστο, από την σιγουριά στην αβεβαιότητα, από την υπακοή στην αναζήτηση, από τις αγκαλιές και το ντάντεμα στην διεκδίκηση.
Τα παιδιά θα κληθούν να αντιμετωπίσουν, αναπτυξιακές, συναισθηματικές, κοινωνικές και αλλαγές που σχετίζονται με αντικειμενικές διαφορές μεταξύ Δημοτικού και Γυμνασίου.
Παρόλο που η μετάβαση δεν επηρεάζει και δεν απασχολεί όλα τα παιδιά στον ίδιο βαθμό και με τον ίδιο τρόπο, όλα λίγο ή πολύ θα επηρεαστούν από την μετάβαση. Κάποια θα ενταχθούν ομαλά και άλλα λιγότερο ομαλά κάτι που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Αυτό όμως που είναι βέβαιο, είναι ότι τα παιδιά που οι γονείς τους θα συζητήσουν μαζί τους τις ανησυχίες και τους φόβους τους, τις καταστάσεις που τους δημιουργούν άγχος, λύσουν τις απορίες τους και τα ενδυναμώσουν συναισθηματικά, θα μεταβούν στο Γυμνάσιο με αισιοδοξία, αυτοπεποίθηση και σιγουριά.



Αλλαγές που καλείται να βιώσει το παιδί: 

1. Περισσότεροι καθηγητές
2. Περισσότερα μαθήματα
3. Περισσότερη δουλειά στο σπίτι
4. Εξετάσεις
5. Αλλαγή στο σύστημα αξιολόγησης
6. Περισσότερες υποχρεώσεις και ευθύνες
7. Αλλαγή σχολικού χώρου
8. Αλλαγή συμμαθητών — αποχωρισμός από φίλους

Συμβουλές για γονείς

Ως γονείς, για να βοηθήσετε το παιδί σας να προσαρμοστεί, να μεταβεί δηλαδή ομαλά στον επόμενο σημαντικό κύκλο της ζωής του, είναι απαραίτητο να συζητήσετε μαζί του, όλα όσα το απασχολούν. Έτσι, καλό θα ήταν αρχικά, να απομυθοποιήσετε τις καταστάσεις που το βασανίζουν, προσφέροντας του μια ρεαλιστική προοπτική των πραγμάτων, πάντα με σεβασμό προς την αυτονομία του, τις ανησυχίες και τις σκέψεις του.
Διαβεβαιώστε το πώς τα κομμάτια που θέλει να κρατήσει δεν θα χαθούν ποτέ, αν δεν θέλει το ίδιο να χαθούν. Μπορεί να διατηρήσει τις φιλίες που απέκτησε, θα έχει πάντα χρόνο για όσα το ευχαριστούν και οι όποιες δυσκολίες προκύψουν, μπορούν να αντιμετωπιστούν αρκεί να σκέφτεται αισιόδοξα. Καλό θα ήταν να το φέρετε σε επαφή με μεγαλύτερα παιδιά που φοιτούν ήδη στο Γυμνάσιο, έτσι ώστε να διερευνήσει και να μάθει όλα όσα θα αντιμετωπίσει στο καινούργιο του σχολείο. Αν το επιθυμεί, μπορείτε να ετοιμάσετε μαζί το κουτί των αναμνήσεων του από το Δημοτικό συλλέγοντας όλα τα σημαντικά αναμνηστικά και εφόδια που αποκόμισε τα τελευταία 6 χρόνια της ζωής του. Με αφορμή αυτό, συζητήστε τις αρνητικές και τις θετικές αναμνήσεις του από το Δημοτικό, τα συναισθήματα που νιώθει τώρα που φεύγει. Τέλος, καλό θα ήταν να έρθει σε επαφή με τα διδακτικά εγχειρίδια της Α’ Γυμνασίου (http://digitalschool.minedu.gov.gr).  

Οι μεγαλύτερες ανησυχίες των παιδιών μας

· Στεναχωριέμαι που θα χάσω τους φίλους μου
· Θα γίνω αποδεκτός από τους νέους μου συμμαθητές;
· Θα μπορέσω να ανταποκριθώ στις απαιτήσεις του νέου μου σχολείου και να προοδεύσω;
· Κι αν δεν μου αρέσει;
· Φοβάμαι την συμπεριφορά των μεγαλύτερων παιδιών
· Αν δεν συμπαθώ τους καθηγητές μου;
· Αν δεν με συμπαθούν οι καθηγητές μου;
· Τι θα κάνω με τις υπερβολικές απαιτήσεις επίδοσης των γονιών μου;
· Θα μπορέσω να συνεχίσω τις εξωσχολικές μου δραστηριότητες;
· Έχω άγχος που θα έχω διαφορετικό καθηγητή σε κάθε μάθημα
· Φοβάμαι τις γραπτές εξετάσεις
· Φοβάμαι μήπως αντιμετωπίσω πρόβλημα απουσιών
· Φοβάμαι ότι δεν θα ξανακάνω τόσο καλούς φίλους
· Λυπάμαι που φεύγω από το Δημοτικό… Πέρασα τόσο ωραία.

 Ενδυναμώστε ψυχικά τα παιδιά σας με δηλώσεις όπως οι ακόλουθες: 

· Όπως τα κατάφεραν τα άλλα παιδιά θα τα καταφέρω κι εγώ
· Μπορώ να τα πάω μια χαρά στα διαγωνίσματα
· Πιστεύω στο εαυτό μου
· Έχω αυτοπεποίθηση
· Όπως σε όλους τους καινούργιους χώρους, έτσι και στο Γυμνάσιο θα χρειαστώ λίγο χρόνο μέχρι να μάθω το κτήριο, αυτό όμως δεν είναι και τίποτα σπουδαίο.
· Μπορώ να κάνω πολλούς και καλούς φίλους
· Θα μου λείψουν οι φίλοι μου αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα χαθούμε. Στο χέρι μας είναι να κρατήσουμε επαφή.
· Ό,τι δυσκολία κι αν προκύψει, θα την αντιμετωπίσω.
· Όλα τα παιδιά βιώνουν αρνητικά συναισθήματα φεύγοντας από ένα πλαίσιο και μπαίνοντας σε ένα νέο. Με τον καιρό θα συνηθίσω την νέα πραγματικότητα και είμαι σίγουρος / η ότι θα μου αρέσει πολύ.
· Ό,τι χρειαστώ θα έχω στο πλευρό μου την οικογένεια μου.
· Κάτι τελειώνει, κάτι νέο αρχίζει και το ταξίδι συνεχίζεται…

Ενθαρρύνουμε το παιδί να αναλαμβάνει ευθύνες και πρωτοβουλίες. Η υπερπροστασία, ένα χαρακτηριστικό που παρατηρείται ιδιαίτερα στις ελληνικές οικογένειες, έχει ως αποτέλεσμα να μην αφήνει ιδιαίτερα περιθώρια ανάπτυξης πρωτοβουλίας στο παιδί. Αυτό με την σειρά του οδηγεί στην διαμόρφωση αδύνατου χαρακτήρα από πλευράς του παιδιού, με έλλειψη εμπιστοσύνης στον εαυτό του και στις δυνάμεις του.

Αγαπητέ μαθητή/τρια

Προσπάθησα με ειλικρίνεια  και με αγάπη να κάνω το «αύριο σου» λίγο πιο ξεκάθαρο, τόσο για σένα όσο και για τους γονείς σου. Καταλαβαίνεις πως κάθε σκαλοπάτι της μαθητικής σου ζωής θα περιέχει αναπόφευκτα τις αγωνίες, αλλά και τις ομορφιές του καινούργιου. Η ωριμότητα, η ενσυναίσθηση και οι γνώσεις που αποκόμισες, τα ψυχικά εφόδια που πήρες από το Δημοτικό αλλά και η στήριξη των προσώπων που θα είναι γύρω σου από εδώ και πέρα, θα είναι σημαντική για κάθε δυσκολία που θα συναντήσεις στην νέα σου σχολική ζωή, κοινωνική και μαθησιακή. Μοιράσου τις αγωνίες και τις άγχη σου, εμπιστεύσου τους προβληματισμούς σου στην οικογένεια και στους δασκάλους σου και είμαι σίγουρη πως θα ανακαλύψεις την χαρά και το ενδιαφέρον που κρύβουν η μετάβαση και η συνέχεια στο Γυμνάσιο.







Δεν υπάρχουν σχόλια: