Ενδοσχολική βία

Loading...

21 Ιουν 2012

Συναισθήματα: Θυμός


Περί θυμού λόγος – το πιο παρεξηγημένο συναίσθημα!


Ο θυμός, είναι ένα φυσιολογικό, υγιές συναίσθημα, μια προσαρμοστική απάντηση σε κάποια απειλή, φόβο ή / και πόνο. Συχνά πρόκειται για δευτερογενές συναίσθημα, καθώς πριν από τον θυμό (ή κάτω από αυτόν) υπάρχει απόρριψη, αδικία, φόβος ή / και ενοχές. Ωστόσο, όταν η εκδήλωση του ξεφεύγει από τον έλεγχο μας, μπορεί να γίνει καταστροφικός, τόσο για μας τους ίδιους, όσο και τους ανθρώπους γύρω μας.
Η αλήθεια είναι πως δεν είμαστε πάντα σε θέση να αλλάξουμε ή να ξεφύγουμε από όσους ή όσα μας θυμώνουν – μπορούμε όμως να ελέγξουμε τις αντιδράσεις μας, τον τρόπο που θα διαχειριστούμε την εσωτερική μας ένταση και τον τρόπο που θα τον εκδηλώσουμε. Αυτό μας δίνει πλεονέκτημα έδρας και είναι ασφαλώς το μοναδικό μας όπλο απέναντι σε αυτό το τόσο δυνατό συναίσθημα που ποικίλλει από ήπιο εκνευρισμό ως την έντονη οργή και την μανία.

Οι τρεις κύριοι τρόποι διαχείρισης του θυμού είναι οι εξής:

  1. έκφραση (με θετικό και εποικοδομητικό τρόπο)
  2. απώθηση (επικέντρωση σε κάτι θετικό)
  3. χαλάρωση (βαθιές αναπνοές και φαντασία)

Επιπλέον, υπάρχουν μια σειρά από τεχνικές που αν ακολουθηθούν μπορούν να μας βοηθήσουν ουσιαστικά στην σωστή διαχείριση του θυμού μας όπως:

-Γνωστική αναδόμηση (αντικατάσταση σκέψεων με ποιο λογικές)
-Χρήση ψυχρής λογικής
-Επικέντρωση όχι στην λύση του προβλήματος που μας προκαλεί θυμό αλλά στον χειρισμό και στην αντιμετώπιση του προβλήματος
-Ψυχραιμία στην επικοινωνία μας
-Αναγνώριση των «θέλω» ή των «αναγκών» που βρίσκονται πίσω από τον θυμό μας
-Χρήση χιούμορ
-Διάλλειμα από το στρεσογόνο περιβάλλον
-Αλλαγή χρόνου/στιγμής που συζητάμε ή επιλύουμε τα προβλήματα μας

Για μένα προσωπικά το ποιο σημαντικό βήμα στην διαχείριση του θυμού είναι η αναγνώριση, η κατανόηση και η έκφραση του με τρόπους που θα κάνουν την καθημερινότητα μας πιο λειτουργική και την επικοινωνία μας με τους άλλους πιο εποικοδομητική. Με άλλα λόγια είναι σημαντικό να βρίσκουμε τι είναι αυτό που μας προκαλεί θυμό, να ρωτάμε τον εαυτό μας «με ποιον είμαι θυμωμένος και γιατί».

Όπως έγραψε και ο Αριστοτέλης:

“Καθένας μας μπορεί να θυμώσει. Αλλά το να θυμώσει κανείς με το σωστό άτομο, στο σωστό βαθμό, στην σωστή στιγμή, για την σωστή αιτία και με τον σωστό τρόπο – αυτό δεν είναι εύκολο”.


Δεν υπάρχουν σχόλια: