Ενδοσχολική βία

Loading...

21 Μαΐ 2014

Θυμός: Ένα παρεξηγημένο συναίσθημα

Περί θυμού ο λόγος....

«Ο καθένας μας μπορεί να θυμώσει – αυτό είναι εύκολο. Αλλά το να θυμώσει κανείς με το σωστό άτομο, στο σωστό βαθμό και στη σωστή στιγμή, για την σωστή αιτία και με το σωστό τρόπο – αυτό δεν είναι εύκολο».
Αριστοτέλης

Αιτίες που πυροδοτούν θυμό: 

Ο θυμός είναι ένα από τα συναισθήματα εκείνα που αν κοιτάξεις προσεχτικά μέσα του θα διακρίνεις:

*      το αίσθημα της απόρριψης,
*      της αδικίας,
*      του φόβου και
*      των ενοχών. 

Συχνά, αυτά εξωτερικεύονται με ένα κύμα θυμωμένης ενέργειας που εκτονώνει ωστόσο τον εσωτερικό πόνο (τουλάχιστον προσωρινά).

Τρόποι Διαχείρισης του θυμού μας

Είναι σημαντικό να μάθουμε να ελέγχουμε το θυμό μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι λάθος να θυμώνουμε. Αλλά για να έχει κάποιο αποτέλεσμα, πρέπει να ξέρουν οι άλλοι γιατί θυμώσαμε. Ο θυμός, είναι κάτι που όλοι αισθανόμαστε κατά καιρούς. Δεν ενδείκνυται ούτε η καταπίεση του θυμού αλλά ούτε το βίαιο ξέσπασμα του. Δεν είναι κακό να πείτε ότι είστε θυμωμένοι. Σημασία έχει ο τρόπος με τον οποίο θα το δείξετε.

*      Απαντήστε στις δυο επόμενες ερωτήσεις πριν κάνετε το οτιδήποτε:

1. Με ποιόν / τι είμαι θυμωμένος/η και 
2. Γιατί είμαι θυμωμένος/η.


*      Αποφύγετε τις προσωπικές επιθέσεις. Να θυμάστε πως με τις φωνές και τις κατηγορίες δεν θα βρεθεί λύση.

*      Έκφραση του θυμού (το να εκφράζετε τον θυμό σας με θετικό τρόπο, είναι η καλύτερη λύση. Για να το πετύχετε, πρέπει να μάθετε να ξεκαθαρίζετε τις ανάγκες σας και τους τρόπους ικανοποίησης τους χωρίς να επικρίνετε τρίτους).

*      Καταπίεση του θυμού (σταματάτε να σκέφτεστε τον θυμό σας και επικεντρώνεται την σκέψη σας κάπου αλλού (σε κάτι θετικό ή αρνητικό). Προσπαθείτε να μετατρέψετε τον θυμό σε δημιουργική κάποιες φορές συμπεριφορά. Ωστόσο, η απώθηση του θυμού μπορεί να οδηγήσει σε παθητική – επιθετική συμπεριφορά ή σε κυνική, επιθετική προσωπικότητα).

*      Προσπάθεια να ηρεμήσει τον θυμό σας. Χαλάρωση. (Βαθιές αναπνοές, η χρήση της νοερής απεικόνισης ή φαντασίας, η χαλαρωτική μουσική, yoga κτλ).

*      Γνωσιακή αναδόμηση. (Αλλαγή του τρόπου σκέψης. Εκλογίκευση. Συνειδητοποίηση απαιτητικής φύσης θυμού. Επικέντρωση στην διαχείριση του προβλήματος και όχι στην λύση του. Κύκλος συζήτησης. Βρείτε τι κρύβετε πίσω από τον θυμό σας -  Ποια ανάγκη σας δεν ικανοποιείται; Χρησιμοποιήστε χιούμορ).

Συνοψίζοντας, δεν είμαστε πάντα σε θέση να αλλάζουμε ή να ξεφεύγουμε από τα πράγματα ή τα πρόσωπα που μας κάνουν να θυμώνουμε. Αυτό όμως που μπορούμε να κάνουμε είναι να ελέγξουμε τις αντιδράσεις μας απέναντι σε αυτά που μας προκαλούν θυμό. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: